Welkom Over ons Nieuws & publicaties Laatste nieuws Wordt aan gewerkt: “Het water stróómde over de muur”

Wordt aan gewerkt: “Het water stróómde over de muur”

Leestijd: 4 min

Michelle Hofman (27) had gehoopt afgelopen Kerst te kunnen vieren in haar mooie nieuwbouwwoning in Puttershoek. Een kapotte warmtepomp, verschillende lekkages en een verdwenen sleutel gooiden roet in het eten.

Niet alles gaat altijd in een keer goed. Dat geldt ook voor ons. Ook die verhalen verdienen het om verteld te worden, ook als een project nog niet tot een goed einde is gekomen. In de terugkerende rubriek ‘Wordt aan gewerkt’ laten we woningzoekenden en huurders aan het woord over een specifiek probleem dat we op dat moment samen hopen op te lossen.

Een nieuw huis, dat is fijn!
“Ik keek er erg naar uit, ja. Op 22 november was het zover en werd mijn nieuwe woning opgeleverd. Helaas bleek al snel dat de warmtepomp het niet deed. De vrijdag voor Kerst is dit pas opgelost. Tot die tijd was het onbewoonbaar door de kou. We stonden met 14 graden te verven. Gelukkig kregen we het daar snel warm van, dat dan weer wel.”

Maar daar bleef het niet bij of wel?
 “Er moest van alles gebeuren om de warmtepomp te maken. De buiten- en binnen-unit moesten worden opengehaald, leidingen eruit… Telkens als er iets was opgelost, kwam er wat nieuws aan het licht. Vervolgens kwam een van de behangers erachter dat er een lek zat in de kleine slaapkamer. En niet veel later bleek er een nieuw lek. Ook is een van de bouwaannemers* net voor Kerst de sleutel van mijn woning kwijtgeraakt. De sloten zijn op aandringen van HW Wonen daarna wel vervangen.”

Dat is wel veel… Wat deed dat met je?
“Even zag ik het niet meer zitten. Vooral met die tweede lekkage. Binnen 2 uur was de hele muur van plafond tot aan de plint zeiknat, het stróómde over de muren. Ik belde het noodnummer, maar het was ook nog eens kerstavond en heel druk. De bouwaannemer die in bezit zou moeten zijn van mijn contactgegevens, ging onverrichte zaken weer naar huis, omdat hij mijn nummer niet had gekregen van het bouwbedrijf en ik toen niet ter plekke was. Er ging dus, kortom, echt van alles mis.”

Hoe staat het er nu voor?
“De warmtepomp werkt in elk geval gelukkig. Voor de lekkage was een nieuwe tijdelijke oplossing bedacht, maar dat heeft helaas niet geholpen. Het is nu toch weer nat. Om de lekkage te verhelpen moet het nu eerst 4 dagen droog zijn, in deze dagen best lastig.
Mijn vertrouwen is wel een beetje beschaamd als het aankomt op de uitvoering, omdat de aannemer van het bouwbedrijf best wat steken heeft laten vallen.”

Hoe vind je dat we je vanuit HW Wonen helpen?
“Jullie projectleider Nieuwbouw Willie ben ik extreem dankbaar. Zij doet echt alles voor me. Zij onderhoudt contact met de aannemer. En toen er al drie weken niets gebeurd leek te zijn, heeft ze een andere contactpersoon bij het bouwbedrijf geregeld die het binnen een week geregeld had. Verder is er een week na oplevering meteen een huurstop ingelast. Die medewerking en het begrip waardeer ik uiteraard ook.”

Wanneer verwacht je je woning nu in te kunnen?
“Ik durf geen datum meer te noemen. De meubels komen de derde week van januari. Hopelijk is de woning dan klaar. Ik woon nog bij mijn ouders en zit gelukkig niet op de schopstoel. Maar na 3,5 jaar zoeken naar een woning ben ik er wel erg aan toe om mijn eigen plekje te hebben.”

Waar kijk je straks het meest naar uit?
“Als alles straks functioneert, dan verwacht ik wel heel fijn te wonen in mijn nieuwe woning. Ik heb ook niet zomaar gereageerd, maar wilde heel graag specifiek deze woning. Ik heb een beetje last van smetvrees en ben zo blij dat alles nieuw is. Lekker alles naar eigen smaak maken in huis én mijn tuin.”

* Als we het hebben over de bouwaannemer, hebben we het over de partij die de nieuwbouw van woningen begeleidt. Dit is een extern bedrijf, los van onze regiepartners (‘huisaannemers’) die wij inzetten voor onderhoud aan de woningen.